Latvijas Automobiļu klubs divreiz gadā veic testus, lai pārbaudītu reālo tirgū pieejamo automobiļu klāstu.
Latvija ir valsts ar vislielāko elektromobiļu skaitu pasaulē. Tas ir acīmredzams, ņemot vērā tās tirgus daļu, jo tādas valstis kā Vācija to apsteidz pārdošanas apjoma ziņā Eiropā.
Pateicoties valdības centieniem, elektromobiļi ir kļuvuši par visvairāk pārdotajiem transportlīdzekļiem. 2025. gada jūnijā to pārdošanas apjoms pārsniedza 96 % , un no gandrīz 19 000 tajā mēnesī pārdotajiem automobiļiem tikai 577 bija aprīkoti ar iekšdedzes dzinējiem. Turklāt nedaudz vairāk nekā 100 no tiem nebija pilnībā elektrificēti.
Apzinoties potenciālo pircēju atbalsta nozīmi, Latvijas Automobiļu klubs reālos apstākļos testē vispieprasītākos tirgū pieejamos elektromobiļus, kā arī tos, kas tiks laisti ražošanā no 2020. gada.
Tesla un Ķīna ir līderi
Latvijas Automobiļu klubs veic divus testus gadā: vienu ziemā un otru vasarā. Šoreiz tika testēti 27 automobiļi, un kopējie rezultāti (ar kuriem var iepazīties šajā saitē) bija pozitīvi: 15 no tiem pārsniedza WLTP diapazonu.
Testi tiek veikti, lai imitētu vidējā latviešu autovadītāja reālos ekspluatācijas apstākļus. Viņi galvenokārt brauc pa mazāk svarīgām ceļiem ar vidējo ātrumu 70 km/h. Dažreiz viņi divreiz izbrauc uz šosejas. Kad akumulators ir izlādējies, viņi fiksē nobraukto attālumu.
Un viņu testos ir divi skaidri uzvarētāji. Starp 15 automašīnām, kas uzrādīja vislielāko nobraukuma rezervi virs WLTP ciklā fiksētās, bija Tesla Model Y, kas pārsniedza homologācijas slieksni par 66 kilometriem, fiksējot reālo nobraukuma rezervi 652 kilometri vietā paredzētajiem 582 kilometriem.
Starp 10 automašīnām ar vislielāko nobraukuma rezervi mēs redzam arī Tesla Model 3, kas noslēdz sarakstu (+19 kilometri), bet starp tām ir Zeekr 7X, otrais ar +52 kilometriem, BYD Tang, trešais ar +42 kilometriem, MG S5, piektais ar +27 kilometriem, Polestar 4 (ķīniešu izcelsmes, kas dala šasiju ar Zeekr un Volvo) septītais ar +27 kilometriem un BYD Sealion 7, devītais ar +21 kilometru.
Tātad, starp desmit automašīnām ar vislielāko nobraukuma pieaugumu salīdzinājumā ar apstiprināto standartu divas ir Tesla, bet vēl piecas izmanto ķīniešu tehnoloģijas. Šajā sarakstā iekļuva tikai Peugeot E-5008 (ceturtā vieta ar plus 28 km), Volkswagen ID.7 GTX Tourer (sestā vieta ar plus 27 km) un BMW iX (astotā vieta ar plus 23 km).
No 12 automašīnām ar sliktākajiem rādītājiem septiņas bija Eiropas vai Amerikas ražojuma. Kia EV3, kura nobraukuma rādītājs samazinājās par 17 kilometriem salīdzinājumā ar WLTP rādītāju, arī iekļuva šajā grupā. Šajā gadījumā šajā grupā iekļuva tikai MG Cyberster (-14 km), Hongqi EHS7 (-16 km), Polestar 3 (-25 km) un Volvo EX90 (-32 km).
Interesanti, ka vislielāko braukšanas attālumu zaudēja Lucid Air, luksusa sedans, kas cenšas pārspēt Tesla Model S, parādot braukšanas attāluma samazinājumu par 131 kilometru salīdzinājumā ar prognozēto WLTP rādītāju. Tomēr tieši šis automobilis nobrauca visvairāk kilometru bez uzlādes, veicot 829 kilometrus vienā braucienā. Nākamais pēc braukšanas attāluma bija Tesla Model 3 ar reālo braukšanas attālumu 721 kilometrs. Trešo vietu ieņēma BMW iX ar 691 kilometru.