Tas bija bezjēdzīgi, bet kopš rūpniecība atklāja orgstiklu, 1939. gadā Pontiac izlaida pirmo “spoku automašīnu”.

gadā

1939. gada Pasaules izstādē Ņujorkā General Motors uzstādīja sev skaidru mērķi: parādīt pasaulei, kā izskatīsies nākotne. Un tā sasniedza savu mērķi, īstenojot vienu no visvairāk trakulīgajām idejām automobiļu būves vēsturē. Ar zīmolu Pontiac uzņēmums prezentēja pirmo caurspīdīgo automobili, kas ražots ASV: Pontiac Deluxe Six „Ghost Car” .

Šis četrdurvju sedans, kas bija būvēts uz Pontiac Deluxe Six šasijas, tika pārveidots, pateicoties novatoriskai sadarbībai starp GM un ķīmijas uzņēmumu Rohm & Haas, kas tikko bija izstrādājis revolucionāru jaunu materiālu: plexiglass (polimetilmetakrilāts). No ārpuses šis caurspīdīgais akrila materiāls ļāva redzēt katru detaļu, katru skrūvi automašīnā.

Tas bija bezjēdzīgi, bet kopš rūpniecība atklāja orgstiklu, 1939. gadā Pontiac izlaida pirmo “spoku automašīnu”.

Kad GM padarīja automašīnu neredzamu, lai visi to varētu redzēt

Tāpat kā lielākā daļa prototipu, Ghost Car tika izstrādāts kā modernu tehnoloģiju pārvietojama vitrīna. Tas bija daļa no izstādes „ Automaģistrāles un horizonti” — futuristiska paviljona, kur GM prezentēja, kā izskatīsies pilsētas, automaģistrāles un transports 1960. gados.

Caurspīdīgā automašīna stāvēja vienā rindā ar citām pārsteidzošām „progresa sasniegumiem”, piemēram, ledusskapjiem, kas vienlaikus gatavoja un saldēja, vai lukturiem, kam „bija balss”. Bet Pontiac no plexiglasa pārspēja visu pārējo. Un ne bez iemesla: tā ražošana 1939. gadā izmaksāja 25 000 dolāru, kas pēc šodienas kursa ir aptuveni vairāk nekā pusmiljons dolāru jeb aptuveni 425 000 eiro.

Neskatoties uz pilnīgu darbspēju, ar sešu cilindru rindas dzinēju, trīs pakāpju mehānisko pārnesumkārbu, neatkarīgu piekari un trumuļu bremzēm, Ghost Car nebija paredzēts braukšanai pa publiskajiem ceļiem. Tas bija inženierijas mākslas un mārketinga paraugs, pārvietojams skats, kas bija paredzēts, lai apburztu.

Tas bija bezjēdzīgi, bet kopš rūpniecība atklāja orgstiklu, 1939. gadā Pontiac izlaida pirmo “spoku automašīnu”.

Automašīna bez noslēpumiem… bez krāsas, bez virsbūves.

Papildus akrila virsbūvei Pontiac Ghost tika rūpīgi projektēts, lai radītu iespaidīgu izskatu. Šasija bija krāsota vara krāsā, instrumentu paneļi – hromēti, bet riepas – pilnīgi baltas, ko piegādāja uzņēmums US Royal. Pat gumijas blīvējumi un kāpšļi bija baltas, lai netraucētu automašīnas puscaurspīdīgo, nedaudz spokaino izskatu.

Interesanti, ka stūres rats nebija caurspīdīgs (kā vēlāk varēja redzēt prototipos, piemēram, 1949. gada Delahaye 135M kabrioletā), bet bija izgatavots no necaurspīdīga ziloņkaula, iespējams, no katalīna, kas ir bakelīta atvasinājums. Šīs detaļas, nemaz nepārkāpjot konstrukcijas viengabalainību, uzsvēra automašīnas eksperimentālo raksturu.

Pēc panākumiem izstādē Ghost Car tika izstādīts Pontiac dīleru centros visā ASV, tika izstādīts Smitsona institūtā Vašingtonā, Kolumbijas apgabalā, un nonāca vairāku kolekcionāru rokās. Saskaņā ar GM Mantojuma centra dokumentiem, otrais eksemplārs tika uzbūvēts 1940. gadā uz Torpedo Eight šasijas izstādei Golden Gate Sanfrancisko, lai gan tā pašreizējā atrašanās vieta nav zināma.

Tas bija bezjēdzīgi, bet kopš rūpniecība atklāja orgstiklu, 1939. gadā Pontiac izlaida pirmo “spoku automašīnu”.

Oriģinālais eksemplārs ir saglabājies. Pēc desmit gadiem privātīpašumā (kopš 1980. gadiem tas piederēja vienai ģimenei), automobilis tika pārdots RM Sotheby’s izsolē 2011. gadā par 308 000 dolāriem, jeb nedaudz vairāk kā 262 000 eiro, ar nobraukumu tikai 135 km. Pamanāms, ka, neskatoties uz 72 gadiem, Pontiac Ghost bija labā stāvoklī, un tā oriģinālais orgstikls joprojām bija vesels.

Tas ir neizdzēšams liecinieks ne tikai materiāla kvalitātei, bet arī laikmetam, kad automašīna kļuva par kaut ko vairāk nekā vienkārši transportlīdzekli: tā kļuva par modernitātes, dizaina un nākotnes simbolu. Lai gan Pontiac Ghost tā arī netika laists pārdošanā, tas izpildīja savu misiju: pierādīt, ka nākotni var veidot ar iztēli, nedaudz zinātnes… un orgstikla.

BMWspeed