Arheologi sacenšas ar laiku: zinātne cenšas atklāt XVII gadsimta kuģa avārijas noslēpumus, pirms tie pazūd zem smiltīm.

kuģa

Kuģa “Northumberland” atliekas, kas nogrimis Gudvinas smiltīs, vairāk nekā 250 gadus slēpās Lamanša šaurumā pie Kenta krastiem.

Dziļi Lamanša šaurumā, zem vētrainiem ūdeņiem pie Kenta krasta, grupa jūras arheologu sacenšas ar laiku. Mērķis ir izpētīt un dokumentēt atliekas no “Northernberlenda”, angļu kara kuģa, kas nogrimis 1703. gadā, pirms smiltis un laiks uz visiem laikiem izdzēsīs pēdējās pēdas no jūras traģēdijas, kas atstājusi savu nospiedumu Lielbritānijas vēsturē.

Arheologi sacenšas ar laiku: zinātne cenšas atklāt XVII gadsimta kuģa avārijas noslēpumus, pirms tie pazūd zem smiltīm.

Pēc CNN datiem, nesenā šī nogrimušā kuģa atklāšana, kas gadsimtiem ilgi bija slēpta zem Goodwin Sands kustīgajām kāpām, pavēra unikālu iespēju ieskatīties Stjuartu laikmeta kuģu dzīves un kuģu būves noslēpumos, taču draudi, ka tas pazudīs, ir nenovēršami.

“Northumberland” nogrimšana: traģēdija Lielās vētras laikā 1703. gadā

“Northumberland”, kas tika uzbūvēts 1679. gadā Bristoles kuģu būvētavās, kļuva par daļu no Anglijas flotes pārveidojumiem, ko veica Samuel Pips, galvenā figūra flotes modernizācijā un pazīstams ar saviem dienasgrāmatu ierakstiem. Šis militārais kuģis, kas bija bruņots ar 70 lielgabaliem, bija dienestā, kad 1703. gada 26. novembrī Anglijas dienvidaustrumos izcēlās Lielā vētra. Šī vētra, viena no postošākajām Lielbritānijas vēsturē, nogremdēja “Northumberland” kopā ar trim citiem kara kuģiem: “Restoration”, “Sterling Castle” un “Mary”.

Saskaņā ar vēstures datiem, “Northumberland” nogrimšanā gāja bojā apmēram 250 apkalpes locekļi. Traģēdijas mērogs ir acīmredzams, ņemot vērā milzīgos flotes zaudējumus, kas atstāja neizdzēšamu pēdu Lielbritānijas jūras vēsturē.

Atklāšana un saglabāšana: dārgums, kas slēpjas zem Goodwin smiltīm

Vairāk nekā divarpus gadsimtus “Northumberland” atliekas palika apraktas zem Goodwin Sands smilšu kāpām, plašā smilšu sēkļa pie Kenta krasta. Kuģa atliekas tika atrastas tikai 1979. gadā, kad tās nonāca zvejnieku tīklos. Kopš tā laika šī vieta ir pastāvīga problēma pētniekiem, jo zemūdens kāpu dinamika mainās, periodiski atklājot un apraujot vraku, kas apgrūtina piekļuvi atliekām un to saglabāšanu.

“Northumberland” atrodas 15–20 metru dziļumā, aizņemot lielu jūras gultnes platību. Smiltis un nogulumu ieži ir spēlējuši izšķirošu lomu konstrukcijas un artefaktu saglabāšanā, aizsargājot tos no iznīcināšanas gadsimtu gaitā. Tomēr šī pati aizsardzība kļūst par šķērsli, kad kustīgās kāpas atkal aprauj atliekas, dažkārt zem piecu līdz sešu metru bieza smilšu slāņa, kā rezultātā tās pazūd uz gadu desmitiem.

Hefin Mira , jūras arheologs no organizācijas “Historical England” , CNN paskaidroja, ka Gudvin-Sands ir “ļoti dinamiska vieta”, kur kāpas pastāvīgi migrē. “Kuģa atliekas uz kādu laiku paliek pilnībā atklātas, bet pēc tam smiltis tās pārklāj un aprauj vēl piecu līdz sešu metru biezā slānī, galu galā pilnībā pazūdot uz desmit gadiem vai ilgāk,” paskaidroja Mira. Šāda pārmaiņu secība ir raksturīga Northumberlandas jaunākajai vēsturei, kas kopš atklāšanas 1979. gadā ir piedzīvojusi vairākus atklāšanās un apglabāšanas ciklus.

Arheologi sacenšas ar laiku: zinātne cenšas atklāt XVII gadsimta kuģa avārijas noslēpumus, pirms tie pazūd zem smiltīm.

Draudi mantojumam: laiks un vide kā ienaidnieki

Organizācija Historic England brīdina, ka kuģa „Northumberland” stāvoklis ir kritisks. Organizācija uzsver, ka kuģa atliekas apdraud ne tikai tā nenovēršamā nogrimšana Gudvina smiltīs, bet arī tādi vides faktori kā spēcīgas straumes un koksnes ēdošo kukaiņu — jūras organismu, kas iznīcina koksni — darbība. Šie apstākļi var padarīt konstrukciju nestabilu un izraisīt ātru organisko un metāla materiālu sadalīšanos.

Mira intervijā CNN uzsvēra, ka ir svarīgi izmantot pašreizējo piekļuves iespēju: „Komanda plāno turpināt ģeofiziskos pētījumus, cenšoties noskaidrot, kā maksimāli izmantot šo iespēju, pirms smiltis aizpildīs Nortumbriju vai sāks sadalīties skābekļa un citu vides faktoru ietekmē”.

Visa arheoloģijas kopiena apzinās dokumentēšanas un pētīšanas aktualitāti, redzot Nortumberlendā unikālu iespēju paplašināt zināšanas par 17. gadsimta jūras kara dzīvi .

Vēsturiskā vērtība: Stjuartu laika kapsula

“Northernberlenda” ir pasaules mēroga arheoloģisks atradums, kas sniedz vērtīgus liecības par pārmaiņu laikmetu Britu flotes vēsturē. Mira paskaidroja CNN : „Šie kuģu vraki ir neticams avots, jo tie nogrima un gāja bojā vienā mirklī. Tas ir momentuzņēmums no dzīves uz militārā kuģa, un tur viss ir saglabājies, tāpēc tā ir lieliska iespēja uzzināt par to, kas notika šajā aizraujošajā jūras flotes attīstības periodā”.

Vēsturnieks un dokumentālo filmu režisors Dens Snows, kurš uzņēma dokumentālo filmu par „Northumberland” History Hit, salīdzināja kuģu avāriju ar citiem nozīmīgiem notikumiem britu kara flotes vēsturē.

Arheologi sacenšas ar laiku: zinātne cenšas atklāt XVII gadsimta kuģa avārijas noslēpumus, pirms tie pazūd zem smiltīm.

Historic England paziņojumā, ko citē CNN, Snows teica: “Northernberlenda ir TIEŠI tas trūkstošais posms. Šis nogrimušais kuģis, kas būvēts aptuveni pa vidu starp Mary Rose un HMS Victory, var atklāt svarīgākās detaļas par kuģu būvi un dzīvi jūrā šajā pagrieziena punktā mūsu vēsturē. Mums ir Mary Rose, „Tudoru laika kapsula”, un šeit, blakus tai, atrodas Stjuartu laika kapsula”.

Salīdzinājums ar kuģi „Mary Rose” , kas nogrima 1545. gadā Henrika VIII valdīšanas laikā, un kuģa “Victory” , kas ir vecākais saglabājies kara kuģis pasaulē, uzsver “Northumberland” nozīmi kā galveno elementu, lai izprastu britu flotes attīstību no XVI līdz XVIII gadsimtam.

Saskaroties ar draudiem, ka Northumberland varētu tikt atkārtoti apglabāts vai tam varētu tikt nodarīts neatgriezenisks kaitējums, organizācija Historic England paziņoja par jaunu ģeofizisko pētījumu veikšanu, lai pēc iespējas precīzāk kartografētu un dokumentētu šo vietu. Prioritārā uzdevums ir savākt visus pieejamos datus līdz pētījumu termiņa beigām .

BMWspeed