Pagani ir paveicis, šķiet, neiespējamo un padarījis Huayra R vēl labāku. Priekškaru pār Huayra R Evo Roadster paceļ, un mēs izbraucam uz trasi.
Visekstrēmākais Pagani visos laikos ir kļuvis vēl ekstrēmāks! Pagani Huayra R Evo Roadster piedāvā visvairāk: vairāk jaudas, vairāk saķeres spēka, vairāk asu sajūtu — un tas viss redzams!
Bet ejam tālāk soli pa solim. Es nekad neaizmirsīšu 2022. gada 2. augustu. Tajā dienā es biju viens no pirmajiem žurnālistiem, kam bija laime braukt ar Pagani Huayra R, kas izlaists ierobežotā 30 eksemplāru sērijā, pa Spa-Francorchamps trasi. Desmit apļi ar 850 zirgspēku Huayra R pa vienu no bīstamākajām trasēm pasaulē uz visiem laikiem ieguls manā atmiņā.
Aizrautība, sajūtas, paātrinājums un, pirmkārt, aizraujošais atmosfēriskais V12 dzinēja skaņas, kas izstrādāts HWA ekskluzīvi šim automobilim, ir neaizmirstami. Pēc šīs pieredzes es pārliecinājos: tālāk braukt nevar!
Pēc 1023 dienām es atkal esmu pitstopā Spa. Uzvelku melnu sacīkšu kombinezonu un ķiveri un nospiežu aizraujošāko dzinēja palaišanas pogu, kādu es jebkad esmu izmēģinājis . Pagani apgalvo, ka tas var braukt tālāk. Un šis „vairāk” saucas Pagani Huayra R Evo Roadster. Un mēs to izmēģinājām līdz galam trasē.
- Tikai 35 eksemplāri
- Pastiprināts dzinējs un par 45 procentiem lielāka piekares spēka
- Sāksim ar pārnesumkārbu
- Pirmais ieraksts Huayra R Evo Roadster
- Pagani Huayra R Evo Roadster pie stūres
- 900 ZS uz 1060 kg
- Apļi no otrā līdz sestajam
- Skaņa ir neaprakstāma.
- Tik ātrs ir Huayra R Evo Roadster
- Vairāk nekā 4,5 miljoni eiro
- Secinājums
Tikai 35 eksemplāri
Pēc paša Horācio Pagani, zīmola dibinātāja un iedvesmotāja, teiktā, ideja par šī sacīkšu auto izveidi, kas izlaists ierobežotā 35 eksemplāru sērijā, radās IndyCar sacīkšu laikā ASV . Huayra R Evo Roadster mērķis ir piedāvāt pircējiem vēl spilgtākas braukšanas sajūtas. Pēc manas pieredzes ar Huayra R šis mērķis šķita nesasniedzams.
Katru gadu Pagani organizē četras līdz piecas trases dienas visā pasaulē savas 2021. gadā uzsāktās programmas “Arte in Pista” ietvaros. Pēc divu gadu pārtraukuma un pēc klientu lūguma Spa-Francorchamps trase šogad atgriezās kalendārā. Tas nebija viegli, jo leģendārajā trasē ir stingri trokšņa ierobežojumi, kurus Huayra R burtiski pārkāpj par 140 decibeliem . Šo limitu drīkst pārsniegt tikai četras dienas gadā; 2025. gadā divas no tām ir rezervētas „Arte in Pista”.
Pastiprināts dzinējs un par 45 procentiem lielāka piekares spēka
R Evo Roadster ir daudz vairāk nekā vienkārši Huayra R bez jumta. Pateicoties 19 cm garajam aizmugurējam bamperim, tas rada par 45 % lielāku piekares spēku (bez jumta — līdz pat 50 %). Cifrās: 1000 kg pie ātruma 320 km/h.
Bet vēl svarīgāk ir tas, ka aerodinamiskā efektivitāte (pacelšanas spēka un pretestības attiecība) ir uzlabojusies par 21 procentu, tostarp pateicoties pagarinātajam priekšējam spoilerim un lielākām riepām (19/20 collas abās asīs vietā 19 collas).
Papildus aerodinamikai tika pārskatīti arī daudzi tehniskie aspekti. Uz jautājumu, kā izdevās uzlabot Pagani V12-R, Tobiass Pfeifers atbild, ka iespēja palielināt jaudu tika apsvērta jau no paša sākuma.
R Evo Roadster ir aprīkots ar jauniem sadales vārpstiem un saīsinātiem ieplūdes kolektoriem. Kombinācijā ar optimizētu programmatūru tas nodrošina jaudu 900 ZS pie 8750 apgr./min. un griezes momentu 770 N·m pie 5800 apgr./min. Bet tas vēl nav viss: visi trīs dzinēja darbības režīmi arī ir pārstrādāti, lai ātrāk sasniegtu maksimālo jaudu. Sešu pakāpju secīgās pārnesumkārbas pārnesumu pārslēgšanas laiks arī ir samazināts līdz 45 milisekundēm, kā arī ir veikts ievērojams darbs, lai kalibrētu pretbloķēšanas sistēmu un ABS.
Sāksim ar pārnesumkārbu
Pirms izbraukšanas trasē sākas instruktāža: drošība ir pirmajā vietā. Kopā ar trim citiem starptautiskiem žurnālistiem iepazīstamies ar ceļa apzīmējumiem un īsumā iepazīstamies ar stūres funkcijām. Bijušais Formula-1 braucējs Andrea Montermini gandrīz garāmejot iesaka mums nesteigties, jo Huayra R Evo Roadster pēc savām īpašībām neatpaliek no Le Mans Hypercar (LMH) bolīdiem.
Jūtu, kā pieaug nervozitāte. Sākas atpakaļskaitīšana. Eju uz ģērbtuvi. Ugunsdroša apakšveļa, zeķes, kombinezons, cimdi. Viss aprīkojums. Pēc tam īsa saruna ar Andrea Palma, oficiālo Pagani testpilotu, kurš noteiks tempu rūpnīcas Huayra R (tai pašai, ar kuru es braucu 2022. gadā).
Pirmais ieraksts Huayra R Evo Roadster
Pirmo reizi pie stūres. Sēdvietas nav kļuvušas elegantiākas nekā pirms trim gadiem, bet galvenais ir pats salons. Pirmā lieta, ko es pamanīju: salons vairs nav tik spartisks kā Huayra R. Tieši priekšā vadītājam tagad ir divi ekrāni, uz viena no kuriem pastāvīgi tiek rādīts attēls no aizmugures kameras.
Drošības karkass, kas bija redzams Huayra R, ir integrēts jaunajā R Evo rodstera šasijā. Halo sistēma ar centrālo siju demonstrē milzīgu tehnisko progresu. Sēdekļu un stūres rata apdare ar pekari ādu (īpaši dārga āda) — tipisks Pagani uzmanības pret detaļām piemērs.
Pēkšņi es atmodos no savām domām. Koncentrēšanās! Sēdekļi, kas ir daļa no monokoka, nav regulējami. Tā vietā pedāļi un stūre ir regulējami atbilstoši manām vajadzībām. Viss ir kārtībā. Es izkāpju. Mehāniķis man latviešu un angļu valodā jautā, vai es vēlos braukt „atklātā”. Kāds jautājums? Protams! Galu galā, divas noņemamas jumta puses ir Huayra R Evo Roadster izšķirošā iezīme, un tas nav velti saukts par rodsteru. Vairāki vienkārši kustības, un supervieglās oglekļa detaļas ir noņemtas. To vietā tiek uzstādīti divi oglekļa aerodinamiskie elementi, kas samazina turbulenci salonā.
Pagani Huayra R Evo Roadster pie stūres
Tagad viss ir nopietni. Uzvelku HANS ķiveri, iekārtojos sēdeklī caur tauriņa durvīm un droši piesprādzos. Brīvība kustībām? Nulle. Pulss? 180. Pārbaudīt radio? Pareizi!
Saņemu signālu: iedarbināt dzinēju. Nospiežu bremzes un turu startera pogu. 6 litru Pagani V12 vajag vairākus apgriezienus, lai atdzīvotos, bet, kad tas notiek… ak, Dievs, kā gan! Pat tukšgaitā tas ir tik skaļš, ka visi boksu apmeklētāji aizsedz ausis, un es arī satrūkstos.
Lai pat džentlmeniski autovadītāji varētu ātri pielāgoties, HWA ir izstrādājis automātiskās iedarbināšanas sistēmu ar elektronisko sajūgu. Vienkārši nospiediet bremzes pedāli, ieslēdziet pirmo pārnesumu, nospiediet pogu Drive uz stūres, pagaidiet brīdi, atlaidiet bremzes pedāli, nospiediet gāzes pedāli — un mēs braucam bez mazākā trieciena. Braucot pa pit-lane ar maksimālo ātrumu 60 km/h, es piespiežu sevi saglabāt mieru. Mani pārņem satraukums: es esmu pirmais žurnālists pasaulē, kurš vada Pagani Huayra R Evo Roadster. Kāda goda!
900 ZS uz 1060 kg
Sildīšanās apļa laikā satraukums pārvēršas tīrā priekā. Es rūpīgi pielāgojos automašīnai un trasei, iesildīju riepas un bremzes. Pirmais aplis pagāja nemanāmi, un jau esmu finiša šikānā. Bremzēju, pārslēdzos uz zemāku pārnesumu, pagriežos pa labi, tad pa kreisi, atlaižu stūri un pirmo reizi dodu pilnu gāzi! Uz dažām sekundēm viss it kā apstājas.
Pagani V12-R Evo jauda ir vienkārši neticama. Pateicoties jaunajiem sadales vārpstiem, atjaunotajam ieplūdes kolektoram un pielāgotajai programmatūrai, HWA ir izdevies palielināt jau tā iespaidīgā motora jaudu par 50 ZS un 20 Nm. Skaitļos: 900 ZS un 770 Nm pie masas tikai 1060 kg. Turklāt tuninga studija palielināja maksimālo apgriezienu skaitu no 9000 līdz 9200 apgr./min.
Vai es jūtu atšķirību jaudā salīdzinājumā ar Huayra R? Nē! Vai tas šķiet ātrākais un emocionālākais automobilis pasaulē? Noteikti! Sajūtas, un jo īpaši skaņa, ir neaprakstāmas. Lai gan tas nav obligāti (maksimālā jauda tiek sasniegta pie 8750 apgr./min.), es izspiežu katru pārnesumu līdz galam. Es gribu baudīt katru apgriezienu šī inženierijas šedevra.
Apļi no otrā līdz sestajam
Pēc La Source seko briesmīgais Eau Rouge. Galvenais: nezaudēt pašsavaldību. Atceros Andrea vārdus: „Ar Huayra R Evo Roadster šo līkumu nevar izbraukt ar pilnu ātrumu”. Ne jau tā, ka es gribētu mēģināt, bet paldies par padomu. Nedaudz palēninu ātrumu pie kalna pakājes, pārslēdzos uz zemāku pārnesumu un neatlaižu gāzes pedāli. Uz brīdi zaudēju no redzesloka priekšā braucošo automašīnu, skatos uz debesīm, intuitīvi pagriežos pa kreisi, nedaudz pabraucu gar apmales, un te atkal parādās līdera automašīna.
Taisnā Kemmela Evo Roadster, kura sākuma cena pārsniedz 4,5 miljonus eiro, demonstrē savu jaudu. Tieši pirms bremzēšanas es redzu spidometru: 302 km/h. Es strauji bremzēju, pārslēdzos no sestās uz otro pārnesumu un iebraucu tehniski sarežģītā iekšējā posmā.
Skaņa ir neaprakstāma.
Es iegrimstu transā. Ar katru apli mana pārliecība pieaug. Tāpat kā 2022. gadā, es brīnos, kā Pagani ir izdevies izveidot tik ātru automašīnu, kas ir tik viegli vadāma. Un es secinu: emocijas Huayra R Evo Roadster ir vēl spēcīgākas nekā Huayra R. Galvenokārt pateicoties noņemamajām jumta pusēm, kas ļauj man dzirdēt V12 bez traucējumiem, nejūtoties kā zem viesuļvētras.
Salīdzinot ar Huayra R, skaņa ir nedaudz mainījusies, bet nav zaudējusi savu pievilcību. Šis V12 rūc kā Formula 1 zelta laikos: tas ir dievišķs.
Katram auto entuziastam tas ir jādzird vismaz reizi, pat ja tas nozīmē troksni ausīs. Pie stūres man šķiet, ka es skaidri dzirdu, kā V12 iesūc gaisu caur gaisa ieplūdes atveri jumtā, tieši blakus manai labajai ausij.
Tik ātrs ir Huayra R Evo Roadster
Neskatoties uz visu ažiotāžu, automašīna ir neticami paredzama. Neskatoties uz 5,18 metru garumu, tā sver tikai desmit kilogramus vairāk nekā Huayra R. Un tas ir jūtams. Ātrums, ar kādu tas reaģē pat uz vismazāko stūres kustību, ir iespaidīgs. Un, lai gan braucu arvien ātrāk un ātrāk, zinu, ka ir, uz ko tiekties. Pēc Paganī aprēķiniem, R Evo Roadster var veikt apli Spā 2 minūtēs un 9 sekundēs (Huayra R rezultāts bija 2 minūtes un 20 sekundes).
Andrea Palma iebrauc pitstopā. Es sekoju viņam. Aktivizēju ātruma ierobežotāju, dodos uz boksu un izslēdzu dzinēju. Durvis atveras. Tobias Pfeiffer, HWA V12 atbildīgais, pieslēdz savu klēpjdatoru. Viss ir kārtībā. Mēs turpinām, un sākas otrais aplis. Es pilnībā baudu septīto līdz devīto apli, jūtot, kā pieaug mana pārliecība un ātrums. Kad es domāju, ka šis brīdis nekad nebeigsies, sarkanās karogus signalizē par sesijas beigām. Es iebraucu pitstopā un novietoju Huayra R Evo Roadster. Es dziļi ieelpoju, izslēdzu dzinēju. Izkāpju no mašīnas, noņemu ķiveri un man ir nepieciešams laiks, lai sakārtotu domas.
Pēc īsa pārtraukuma es sarunājos ar Francesco Perini, Pagani galveno inženieri. Viņš paskaidro, ka jaudīgāka Huayra R versija bija plānota jau no paša sākuma. Taču Huayra R bija tik izsmalcināta un ātra, ka viņiem nācās pilnībā atdoties R Evo Roadster. Tāpēc izstrāde ilga vairāk nekā divus gadus.
Vairāk nekā 4,5 miljoni eiro
Visi jaunie uzlabojumi un pilnveidojumi ir jūtami, sēžot pie Huayra R Evo Roadster stūres. Lai arī tas izklausītos absurdi, šo 900 zirgspēku raķeti var vadīt pat neprofesionāli autovadītāji. Tie, kas nepārspīlēs ar labo kāju, tiks apbalvoti ar intensīvu un kontrolētu braukšanu.
Lai gan plānotie 35 automobiļi, kuru cena pārsniedz 4,5 miljonus eiro katrs, jau ir pārdoti, Pagani piedāvās 30 Huayra R īpašniekiem iespēju divos līmeņos modificēt savus automobiļus. Pircēji varēs izvēlēties tikai tehnisko komponentu atjaunināšanu vai pārveidot savu automašīnu par automašīnu ar pagarinātu jumtu. Tikai noņemamās jumta puses paliks ekskluzīvas R Evo Roadster, jo jaunā šasija neļauj tās uzstādīt atsevišķi.
Secinājums
Pagani ir izpildījis savu solījumu. Huayra R Evo Roadster sniedz vēl aizraujošākas sajūtas nekā Huayra R. Galvenokārt pateicoties noņemamajam jumtam. Uzlabotais HWA V12 dzinējs ir īsts inženierijas šedevrs: cepure nost! Un, starp citu, es līdz pat vakaram neizģērbu sacīkšu kombinezonu — ne tikai fotogrāfijas dēļ, bet arī atmosfēras dēļ. Dienas beigās es biju bezgalīgi pateicīgs par to, ka varēju izmēģināt šo unikālo automašīnu. Un es iemācījos kaut ko: nekad vairs neteikšu, ka tālāk nevar braukt. Nezinu, kas var būt labāks par šo pieredzi, bet 2022. gada 2. augustā es domāju to pašu. Tāpēc būšu priecīgs, ja mani pārsteigs!